Mumbai

24 december 2013 - Agonda, India

Met de slaap nog in onze ogen, na een treinrit van acht uur, begint al om zes uur 's ochtends de onderhandeling over de taxiprijs naar ons guesthouse. De kamer is nog niet gereed, we lopen door het nog niet ontwaakte Mumbai naar het door ons hostel getipte restaurantje. We eten heerlijke dosa's die zo groot zijn dat ze makkelijk op twee borden passen. Met hernieuwde energie lopen we richting de wijk Colaba en de Gateway to India: een immens grote poort die aan zee ligt en door de Engelsen in 1924 is gebouwd. We worden daar belaagd door mensen die met ons op de foto willen en figuren die met raadselachtige megaballonnen rondlopen. Het is een komisch gezicht en we kunnen een lach dan ook nauwelijks onderdrukken. Lopend door de wijk Colaba herkennen we vele plekken. Deze wijk is het hart van het boek Shantaram. Een fascinerend boek dat we beide hebben gelezen en dat zich afspeelt in Mumbai. We drinken een biertje in Leopolds bar, de stamkroeg van het hoofdpersonage, een gevluchte Australische crimineel.

Het is vandaag 5 december, pakjesavond, bij de gedachten aan het zalige snoepgoed loopt ons het water in de mond. We bezoeken een moskee en zijn op weg naar Hindoe tempels wanneer live muziek ons ineens aantrekt. "Wat is hier gaande?"vragen we een random voorbijganger. Janneke, een Nederlandse die al drie jaar in Mumbai woont, informeert ons over DJ Avicii die vanavond live draait. Een uur later zitten we in haar prachtige appartement met zeezicht aan de koffie, MET kruidnoten en speculaas! We hebben onze eigen Sinterklaas vandaag op straat gevonden. Janneke laat ons even snuffelen aan het leven van een Nederlandse expat in Mumbai. Haar privé chauffeur zet ons af bij ons hostel. We hebben niet lang meer voor de show begint en racen naar ons favoriete dosa tentje, bestellen twee dosa's, nemen ze mee in de taxi en laten ons afzetten bij de paardenrenbaan van Mumbai. Met een biertje in de hand lopen we in het donker over de racebaan richting het podium. De beat van DJ Avicii schalt over het terrein, het publiek gaat al uit zijn dak en de sfeer is uitzinnig! Bijzonder om met 10.000 Indiërs dit feest mee te maken. Al lopende richting de bar spotten we een groep verwilderde, bezwete en rondspringende westerlingen. Met zijn zessen zetten we de boel op stelten en plots is het feest voorbij, het bier was al een uur geleden uitverkocht. Meir en Siggy zijn speciaal naar Mumbai gekomen voor deze wereldberoemde DJ. Na het laatste nummer zijn we nog niet uitgelaten genoeg. We nemen de jonge honden mee naar rooftopbar Aer, onderdeel van een enorm hoog vijfsterrenhotel. Bezweet en met korte broek en hemdjes aan wordt ons de toegang vriendelijk doch dringend geweigerd. We zijn te 'naakt' gekleed voor welvarend India.

An stelt voor het hier niet bij te laten zitten. In de straat op de hoek zijn op de late avond vast wel wat kledingstukken te krijgen. Meir schijnt over een aardig stukje Hindi te beschikken, wat bij de lokals goed valt tijdens de onderhandeling over de prijs. Als echte Israeliër weet hij die prijs zo laag mogelijk te houden. Zodra we achterom kijken beseffen we dat we midden in een trouwfeest zijn beland. Dansend met de familie, een trotse vader voorop, swingen we mee door de menigte. Ze dagen ons uit tot de meest bizarre Indische dance moves, opgepikt uit Bollywood films. Dit is India op zijn best!
Nat van het zweet, maar met een nieuwe outfit, gaan we voor de herkansing bij de Aerbar. Raak! Het uitzicht is adembenemend. Het interieur is stijlvol, aan elk detail is aandacht besteed. "Vier bier aub!" "Sorry, vanavond schenken we geen alcohol." Seriously? We drinken met zijn vieren een door de ober zorgvuldig ingeschonken fles water.

Voor een afdronk schieten we een paar lokals aan , die ons verwijzen naar cafe Mondegar. Uit de jukebox galmen oude hits en al zingend komen we binnen. Een warm onthaal, de Indische kroegtijgers doen vrolijk mee.

Uitgeslapen met een mooie herinnering aan gisteravond, lopen we langs de baai en snuiven de heerlijke zeebries op. De poster van een net uitgekomen film prijkt uit boven een gebouw. Mumbai kunnen we eigenlijk niet verlaten zonder een Bollywoodfilm te zien, met twee tickets in de hand lopen we door naar de zaal. Eerst het volkslied, de hele zaal staat op. De film is klassiek Bollywood, kitsch, vrolijk, en veel dans. Het Hindisch is ons nog niet eigen, dus we staan na een uur alweer buiten. Na de film kijken we met vele anderen hoe de zon wegzakt in de Arabische zee.

Vanavond vertrekken we richting Goa, waar we nu, twee weken later, nog steeds genieten van de zee en haar prachtige stranden.

Fijne kerstdagen!

1. Mam en pap:
    25 december 2013
    Schatten, een fijne kerst toegewenst op de stranden van Goa. En oh ja, Floor heeft daar een boekverslindende koe ontmoet.
    Misschien heeft ze Shantaram nog niet gehad.
    xxx
  2. San en Kat:
    26 december 2013
    Whaaa wat een vet avontuur :D ergens is dat gewoon het lot dat je een leuke Hollandse Janneke dan tegen het lijf loopt. Avicii kan een goed feestje maken he?! Dus nu zijn jullie gelijk blut na die avond? ; P fantastisch avon(tuur) xxXxx

Maak er met oud en nieuw ook een mega avontuur van!!!

Liefs van ons
  3. De andere pap en mam:
    27 december 2013
    Heb weer moeten lachen om jullie belevenissen! Moet gek zijn om in India naar zo'n megafeest te gaan. Nog een paar weken intens genieten en dan komt er aan jullie droomreis ( want zo komt het over) een eind. Eerst een goede 'rutsj' , dat moet een onvergetelijke worden.