Warm onthaal in Rusland

6 augustus 2013 - Moskou, Rusland

Na een warm afscheid op het vliegveld van Dusseldorf kon onze reis eindelijk beginnen, het avontuur tegemoet. Midden in de nacht werden we afgezet bij ons hostel in Moskou. Wachtend op onze kamer voor de volgende dag, krulden wij ons voor een paar uurtjes op de bank in de huiskamer. Diezelfde dag werden we warm onthaald door onze Moskouse vriendin Liana (ontmoet in Rome na onze welbekende brand in het appartement verhaal). Na het bezoek aan het Kremlin, het Rode Plein en verschillende oude metrostations, liet Liana ons in drie dagen heel Urban Moskou zien. Een aantal hoogtepunten; rooftop bar Time Out met zicht op nachtelijk Moskou, trendy cocktailbar verstopt achter het gordijn van een smoezelig noodle-tentje, biertentjes in brommergarages, kelders en op straat en heerlijk Georgisch, Oezbekistaans en veel te zuur en vet Oekraiens gegeten.

St. Petersburg
Vol van indrukken en verbaasd over het moderne Moskou, vertrokken we naar St. Petersburg. De backpacks konden we bij Liana achterlaten. Na de 8 uur durende nachttrein van Moskou naar St Petersburg, dropten we onze spullen in het hostel. A new city to explore! Met de naar Amsterdams voorbeeld gemaakte grachten als leidraad, zwierven we van kathedralen en stadsparken naar het stadsstrand van St. Petersburg, gelegen bij een 17e eeuwse vesting ter bescherming tegen de woeste Zweedse blonde Vickingen (die er nooit zijn geweest). Waar wij al pootjebadend genoten van de reis. Nu was het aan onszelf Urban St. Petersburg te ontdekken, via het overal verkrijgbare gratis wifi, waren de spots al snel bepaald. Dit bracht ons o.a. naar een bar in een wasserette en bij het eiland New Holland, een eilandje midden in de stad, waar we wat uurtjes hebben versleten met relaxen, heerlijke Russische hapjes en piva (bier). Halve dag in Hermitage besteed, vele beroemde schilderijen van evenzo beroemde schilders gezien. Al met al een mooie schone stad met een relaxte sfeer, waar de mensen in de stad niet opkijken van voorbijscheurende Ferraris en Porsches.

De laatste dag in Moskou verbleven we bij Liana thuis. 's Avonds ontstond een klein huisfeest met Russische vrienden, waarvan een ons doet denken aan Freud, vele flessen wijn, kaas, pizza's, muziek, polaroid foto's. Dit was een welverdiend afscheid van modern Rusland. Op naar het ruige Siberie.

Transmongolie Express
De afgelopen vier dagen leefden we in een coupe van 1,5 bij 4m samen met twee Engelse backpackers. Een schot in de roos!!! Daily routine: Franse douche, bij tussenstops zoveel mogelijk bier en eten inslaan, SCOPA spelen ( het leukste kaartspel op reis), verzitten, verliggen, verslapen, dagdromen, jezelf afvragen: "Waar zijn we mee bezig?", lezen, fotoshoots met dronken Russen, slapen, slapen, gortdroge humor en onnoemelijk hard lachen, staren naar door het raam voorbij flitsende landschappen, die tot nu toe weinig variatie bood. Ali en Stuart zien we terug in Ulaan Bator, voor een Grande Finale SCOPA.

Vandaag zijn we in Irkutsk, morgen richting Baikal meer!!

Baikal
Onze aankomst in Irkutsk was een wonderlijke. We hadden geen hostel geboekt en wilden eerst ons treinticket richting Ulaan Bator ophalen bij een 'vaag' ticketbureau ergens in de slums van Irkutsk. Alle bagage op de rug, gepropt in een minibusje, gedropt bij de dichtsbijzijnde bushalte met een satelietfoto van de locatie van het ticketbureau in de hand.....Groot succes!!!.....NOT! Uiteindelijk geholpen door een vriendelijke Sergei, die ons meteen een trip richting het Baikal meer aanbood voor een luttele 200 USD (voor 2 dagen, excl. eten e.d.). Het bureau bood ons meteen een guesthouse aan (Mama Hostel). Mama ontving ons, al Duits-sprekend, in haar Russische appartement waar zo nu en dan de telefoon overging...Wel fijn om even met z'n tweeen te zijn. Na een welverdiende siesta, we waren kapot van vier dagen in de trein, spraken we elkaar in het Engels aan. We waren even de weg kwijt! Sergei's aanbod hebben we vriendelijk afgewezen, op advies van mama zijn we zelf richting Baikal gegaan.
's Ochtends dikke, vette, zelfgemaakte pannekoeken met verse jam als ontbijt. 's Middags met de boot, over het Baikal meer, richting het traditionele, afgelegen dorpje Bolshie Koty. Even geen auto's, of treinlawaai, maar alleen terugstarende robben in het Baikal meer en een overnachting in een houten hutje.

Litsvyanka
Al wandelend langs het Baikal meer richting Litsvyanka gelopen. Schitterende route langs rotswanden en afgelegen strandjes. Opgaand in de omgeving valt Jelle plat op zijn gezicht, hilarisch. In Litsvyanka DE vis van het Baikal gegeten, Omul, stinkende handen tot gevolg.

De volgende dag zetten we koers richting Ulaan Bator. Another train adventure!!

1. De andere pap en mam:
    7 augustus 2013
    Lieverds,
    Dank voor de reisbrief, heel fijn om te lezen! De start van jullie reis had niet beter kunnen zijn. Ik ben heel benieuwd naar jullie belevenissen in Mongolie, alleen die naam al klinkt spannend. Hier alles prima, wij zitten komende week op Texel, ook leuk!
  2. Denise:
    8 augustus 2013
    Wat een enig verhaal! Zo te lezen vermaken jullie je prima, klinkt uitnodigend allemaal!
    Geniet flink van al t moois jullie weer gaan zien en doen!
    Dikke kus
  3. Nelly en Tjaart:
    8 augustus 2013
    Tja, 7000 km reizen om hetzelfde te doen als in Delft: barbezoek, kaarten, kletsen en drinken. Ik zou het niet verzinnen. Maar ik ben ook geen dertiger meer en toen ik het wel was, avonturen jonge dat wil je niet weten. 'Het geheim van professor Lupardi op de Bosplaat. En wat viel er allemaal niet te beleven op het Oerd van Ameland. Afijn, jullie zitten bij het Baikalmeer, ik heb er inmiddels prachtige foto's van gezien, echt schitterend. We kijken uit naar jullie volgende verhaald. Zoals Nelly al schreef is hier alles goed. We hebben een heerlijke week met Cas gehad. Hij voelde zich helemaal thuis bij ons. Wat willen grootouders nog meer dan dat.
    Met EverD ben ik inmiddels dikke maatjes. Hij is gewend aan de kaptoom en begint al aardig links en rechtsom te buigen. Hij is leergierig en vindt het leuk om te 'werken'.
    Een volgende keer meer van dit en van al het andere.

Liefs,

PaTjIm
  4. Nadine:
    11 augustus 2013
    Kinkt als een geweldige ontdekking! Ik ben benieuwd naar de volgende avonturen! Veel plezier! X
  5. Iris G:
    11 augustus 2013
    Anne en Jelle! Anne en Jelle! Anne en Jelle! Bedankt voor de update, het klinkt heerlijk!
    Kus
  6. Tante Helma:
    11 augustus 2013
    Lieve reizigers, geweldig ik doe het jullie niet na jullie rugzakje wordt mooi gevuld .Geniet door met jullie avontuur.En blijf mooie foto's sturen dikke kus Helma.
  7. Sarah Wilson:
    11 augustus 2013
    Leuk on te lezen, klinkt goed allemaal. Piva hier, piva daar!

Geniet!
    X Sarah
  8. Happyer:
    12 augustus 2013
    Vet, hahaha, waar zijn we mee bezig...

Hier is voor mij Nederland natuurlijk ook een heel avontuur.
  9. San en Kat:
    13 augustus 2013
    Lieve schatten,

Wat een avontuur, nu al zoveel beleefd en het is nog maar net begonnen. Veel mensen ontmoet, mooie indrukken opgedaan, goed gegeten en gezopen, klinkt als alleen maar GENIETEN!! En soms de besef en bewuste momentjes "wat maken we toch allemaal voor prachtigs mee". Maaruhhhh SCOPA ga ik van jullie leren, met een goeie pot bier erbij ;)

Dikke kusssss
  10. Mam en pap:
    16 augustus 2013
    Hee globetrotters. Welaan enige kilometers tussen ons en jullie schema beziende, moeten jullie in Mongolenland verblijven als de trein niet van het type Fyra is!
    We zijn benieuwd of je de zoetwaterrob in het Baikal gespot hebt. Het thuisfront heeft geen schokkend nieuws. Afgezien dan van de massale uitroeing door mn. jullie Sue van alles wat op een insekt lijkt. Oppassen is geboden. De buurman is nogal klein van postuur en is naturist!!!
    Gisteren met oma en opa een hollandse pannekoek verorberd tgv oma's 85 jarige verjaring. Zij zat als een dolle jonge dame een pannekoek/apfelstrudel te verslinden. Was heel gezellig.
    Geniet in U.B. en kom snel met jullie weetjes.

XXX
  11. Mireille:
    21 augustus 2013
    Leuk om te lezen! Ben benieuwd naar de volgende verhalen, dus blijf jullie volgen. Was leuk jullie (kort) in de trein te ontmoeten. Boek van Jelle BC komt over een tijdje weer jullie kant op. Bar is er nu in bezig. Wij zijn gisteren weer thuisgekomen. Nu nagenieten. Jullie veel plezier met jullie mooie reis en de ongetwijfeld geweldige avonturen die jullie nog gaan beleven!
  12. Charlotte:
    24 augustus 2013
    Via Google jullie blog gevonden. Mooi jullie verhalen te lezen. Binnen korte tijd alweer een aantal avonturen in de pocket. Lfs!